reklama

Vyjadrenie ku medializovanej kauze „Stavebné úpravy Základnej školy Kysucký Lieskovec"

Chcem dať do pozornosti niekoľko skutočností, podľa ktorých si myslím, že každý súdny človek zváži, že som v danej kauze obvinený neprávom a že to niekto urobil len preto, aby očiernil a zdiskreditoval moju osobu.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (1)

Ja, Marián Murín, som podľa médií obvinený z podvodu, ktorý sa mal údajne stať pri rekonštrukcii školy v Kysuckom Lieskovci, kde som spoluobvinený aj s bývalým pánom starostom Štefanom Mrenkom.

Chcem dať do pozornosti niekoľko skutočností, podľa ktorých si myslím, že každý súdny človek zváži, že som v danej kauze obvinený neprávom a že to niekto urobil len preto, aby očiernil a zdiskreditoval moju osobu.

Naša firma OMOSS spol. s r. o. Trstená, v ktorej som bol konateľom do 20. 1. 2011, sa na jeseň v roku 2010 zúčastnila súťaže vyhlásenej v obchodnom vestníku na stavbu: „Stavebné úpravy a zateplenie Základnej školy Kysucký Lieskovec“.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Do danej súťaže sme sa prihlásili presne tak, ako sa prihlasujeme do mnohých ďalších. Je to možno niekoľko desiatok súťaží v každom mesiaci, do ktorých sa naša firma prihlási.

Následne sme u nás vypracovali cenovú ponuku na základe projektu a výkazu výmer, ktorý dostali všetci uchádzači absolútne rovnaký od zadávateľa súťaže, t.j. od Obce Kysucký Lieskovec. Projekt vypracoval pre túto obec projektant Ing. Andrea Slezáková zo Žiliny. Čiže ona by mala byť zodpovedná za to, čo sa objavilo vo výkaze výmer, ktorý sme nacenili.

Túto ponuku sme poslali na Obec Kysucký Lieskovec.

V októbri 2010 sme obdržali vyrozumenie od obce, že naša firma v danej súťaži bola úspešná, čiže sme ponúkli zo všetkých uchádzačov najnižšiu cenu a tá bola vo výške 585.509,64,- EUR.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Dňa 27. 10. 2010 som ja, ešte ako konateľ firmy OMOSS spol. s r. o., podpisoval so starostom Štefanom Mrenkom zmluvu o dielo na túto stavbu, kde bol v zmluve uvedený aj termín ukončenia, a to 22 mesiacov od zahájenia prác.

Mal som za to, že je to dostatočne dlhý termín pre našu firmu, pretože podobný objem prác na iných podobných stavbách sme boli schopní zrealizovať v mnohých prípadoch do piatich mesiacov. Takže sme sa s nástupom na práce až tak neponáhľali, a to aj z dôvodu, že sme mali rozostavané v tom čase aj iné stavby, ktoré bolo treba dokončiť.

V januári 2010 ma oslovil pán starosta Štefan Mrenka s požiadavkou na začatie stavebných prác, nakoľko už plynul tretí mesiac od podpísania zmluvy a na stavbe sa ešte nezačalo pracovať, čo podľa jeho slov znepokojovalo aj obyvateľov obce.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Zobral som teda so sebou stavbyvedúceho pána Jozefa Strapca a Štefana Traja, ktorí v tom čase tiež pracovali v našej firme a išli sme za pánom starostom Štefanom Mrenkom. Stretli sme sa na Obecnom úrade v Kysuckom Lieskovci, zoznámil som ho s budúcimi stavbyvedúcimi, pánom Jozefom Strapcom a Štefanom Trajom.

Vysvetlil som mu, že pán Strapec s partiou zamestnancov v priebehu dvoch až troch mesiacov dokončia inú stavbu a potom nastúpia na stavbu v Kysuckom Lieskovci.

Na to pán starosta opätovne vyjadril potrebu z jeho strany, na základe tlaku občanov, začať so stavebnými prácami čo najskôr.

Ubezpečil som ho, že aj keď začne naša firma so stavebnými prácami neskôr, ukončíme ju bez problémov v omnoho skoršom termíne.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

To sa pánovi starostovi nepáčilo a navrhol nám, aby sme celú stavbu, čiže celú zákazku, zadali firme jeho syna ako subdodávku, čím by sa naša firma nemusela o nič starať.

Tiež nám navrhol, aby sme zvážili, o koľko by mala byť cena subdodávateľa nižšia od našej ceny a aby sme podpísali zmluvu s firmou REaMOS, spol s r. o. Kysucký Lieskovec. Zmluva na celú stavbu by mala byť s tými istými podmienkami, aké má firma OMOSS spol. s r. o. s Obcou Kysucký Lieskovec, t.j. aj celý výkaz výmer. Čiže celý rozpočet k zmluve by bol absolútne identický.

Po zvážení našich momentálnych kapacitných možností sme dospeli k názoru, že nemôžeme okamžite nastúpiť na stavbu, tak sme ponuku pána starostu prijali.

Boli sme presvedčení, že firma REaMOS, spol. s r. o. zrealizuje stavbu v rodnej obci pána starostu v absolútnej kvalite a k maximálnej spokojnosti občanov ako budúcich užívateľov.

Ani ja, ani moji dvaja kolegovia sme nemali najmenšie pochybnosti o tom, že sme sa rozhodli správne.

Dohodli sme sa na postupe, akým sa z našej strany budú na Obec Kysucký Lieskovec vystavovať faktúry. Firma OMOSS spol. s r. o. mala Obci Kysucký Lieskovec vystaviť faktúru na základe súpisu prác, ktorý bude podpísaný stavebným dozorom.

Taktiež sme sa dohodli, že s našou firmou budú komunikovať prostredníctvom pána Jozefa Strapca, prípadne prostredníctvom pána Štefana Traja a zároveň bude na základe súpisu vykonaných prác vystavovať a doručovať faktúry na Obec Kysucký Lieskovec pán Jozef Strapec.

Ako na iných stavbách, tak aj na tejto je bežnou praxou, že súpis vykonaných prác preberá stavebný dozor, ktorým bol na tejto stavbe Ing. Peter Samuhel a tiež vždy faktúru preberá aj objednávateľ, v tomto prípade to bol pán starosta Štefan Mrenka.

Podotýkam, že moja osoba do roku 2015 na danej stavbe nebola a ani jednu z dvoch, dovtedy vystavených faktúr, som nedržal v rukách, čiže ani jeden súpis prác som nevystavoval, nemohol som byť teda zodpovedný za jeho obsah.

Z dvoch vystavených faktúr bola jedna zo dňa 30. 3. 2011 so splatnosťou 28. 6. 2011 v sume 129 394,67 EUR bez DPH pre Obec Kysucký Lieskovec od firmy OMOSS spol. s r. o. a firma OMOSS spol. s r. o. dostala faktúru na tieto práce od firmy REaMOS, spol. s r. o. na sumu 123 080,59 EUR bez DPH. Výkaz prác a dodávok bol v oboch faktúrach absolútne identický, líšila sa v nich len cena jednotlivých položiek. Z prvej takto vystavenej faktúry zostalo firme OMOSS spol. s r. o. 6 314,08 EUR, to je rozdiel medzi tým, čo nám fakturovala firma REaMOS spol. s r. o. a my následne Obci Kysucký Lieskovec.

Druhá faktúra bola z našej strany vystavená dňa 7. 11. 2012 na čiastku 123 639,06 EUR bez DPH pre Obec Kysucký Lieskovec a nám bola doručená faktúra, znova podotýkam, že s tými istými položkami vo výkaze prác a dodávok, na čiastku 108 863,03 EUR bez DPH od firmy syna pána starostu Štefana Mrenku. Rozdiel, ktorý naša firma získala na tejto faktúre bol 14 776,03 EUR.

Spolu na všetkých prácach, ktoré pre nás v Kysuckom Lieskovci v plnom rozsahu realizovala do mája roku 2015 firma REaMOS, spol. s r. o., sme oficiálne zarobili 21 090,83 EUR. Myslím si, že takáto miera zisku firmy OMOSS spol. s r. o., je absolútne legálna. Táto miera zisku je približne na úrovni 8%, čo je absolútne prijateľné a v žiadnom prípade to nie je premrštené.

Od roku 2011 až po koniec roka 2014 som o danej stavbe ďalej nič nevedel. Až po komunálnych voľbách v roku 2014 sa so mnou skontaktovalo nové vedenie Obce Kysucký Lieskovec s tým, že sa chce so mnou stretnúť a aj s niekým z vedenia spoločnosti firmy OMOSS spol. s r. o., čiže konateľom.

Bol som ústretový a hneď sme zorganizovali stretnutie, na ktoré prišla nová pani starostka Magdaléna Trubanová aj s dvoma poslancami, s pánom Jánom Koňušíkom a pánom Jozefom Psotom z Kysuckého Lieskovca. Na tomto stretnutí sme celú situáciu na stavbe v Kysuckom Lieskovci objasnili aj pánovi Patrikovi Filekovi, konateľovi firmy OMOSS spol. s r. o.

Musím priznať, že som bol zhrozený a nevedel som pochopiť, že bývalý pán starosta vo svojej rodnej obci nehospodáril na žiadnej stavbe normálne, že žiadnu stavbu nedokončil, len všetko rozostaval a zadlžoval obec. Nemohol som to pochopiť aj preto, lebo v tom čase som už aj ja bol starostom Obce Mútne, kde sa snažím a vždy budem snažiť pracovať pre obec tak, aby som ju nezadlžoval a hlavne aby som pre našich občanov vždy robil prospešné veci a stavby vždy dokončoval.

Na stretnutí s novým vedením Obce Kysucký Lieskovec sme sa dohodli, že v ďalších prácach na danej stavbe bude pokračovať bez subdodávky samostatne firma OMOSS spol. s r.o.

Môžem si dovoliť tvrdiť, že sme v roku 2015 stavbu dokončili k spokojnosti súčasného vedenia Obce Kysucký Lieskovec zhruba za 5 mesiacov.

A taktiež chcem podotknúť, že celková cena diela nebola naplnená a že sme fakturovali len skutočne vykonané práce tak, ako je to vždy zvykom v našej spoločnosti.

Každý z našich súčasných aj bývalých stavbyvedúcich a majstrov stavebnej výroby Vám môže potvrdiť, že na každej výrobnej porade už niekoľko desiatok rokov sa opakuje požiadavka vedenia našej spoločnosti, že nikdy nemajú vyfakturovať to, čo naša spoločnosť nevykonala, alebo nedodala.

Takto aj tu v Kysuckom Lieskovci sme v roku 2015 nevyfakturovali to, čo sme nevykonali a tak sa stalo, že stavba bola dokončená v celkovej sume 514 714,70 EUR bez DPH aj s prácami naviac, čiže s prácami, ktoré neboli v projekte a ani neboli zahrnuté v pôvodnom výkaze výmer, ktorý spracoval projektant.

Čiže stavbu sme ukončili za sumu o viac ako 60 000,00 EUR nižšiu, ako bola pôvodná zmluvná cena. 

Až na tomto stretnutí s pani starostkou Magdalénou Trubanovou a jej dvomi poslancami sa mi otvorili oči a dnes chápem, že bývalý starosta Obce Kysucký Lieskovec Štefan Mrenka má takýchto káuz dokonca niekoľko desiatok. V každej kauze chce so sebou stiahnuť aj iné osoby len preto, že si myslí, že mu to pomôže a že tieto osoby sa budú snažiť tieto kauzy nejakým spôsobom „ututlať“.

V tomto prípade si želám, aby sa daná kauza poriadne vyšetrila, aby nikto nič neututlával a až vtedy sa bude môcť dokázať moja nevina. Som presvedčený, že nemôže byť obvinený niekto, kto sa na trestnom čine aktívne nepodieľal, niekto, kto o ničom nevedel.

Ja, na svoju česť prehlasujem, že v čase, keď firma REaMOS, spol. s r. o. realizovala stavebné práce pre našu firmu OMOSS spol. s r. o., som na stavbe nikdy nebol a nikdy som sa nepodieľal na žiadnom podvode. Svoju nevinu som ochotný kedykoľvek dokázať aj na detektore lži.

Preto vyzývam vyšetrovateľov NAKA, policajné prezídium, aby danú kauzu dôsledne vyšetrili a aby nediskreditovali svojimi vyhláseniami nevinné osoby, ktoré do dnešného dňa nemajú voči sebe vznesené obvinenie. A to už nechcem poukazovať na to, že v normálnom právnom štáte by mala platiť prezumpcia neviny. Keďže predpokladám, že nežijeme v „banánovej republike“, tak by to malo platiť aj u nás na Slovensku.

Marián Murín

Marián Murín

Bloger 
  • Počet článkov:  1
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Som nezávislí kandidát na predsedu žilinského samosprávneho kraja. V roku 2010 som sa stal v rodnej obci Mútne starostom. Chcel som pomôcť doma, v Mútnom, ktoré je na "konci sveta". Za šesť a pol roka som vybudoval športovú halu, zrušil daň za psa, opravuje a stará sa o takmer 30 km ciest aj odmietol zvýšenie platu starostu, vybudoval športové ihrisko pre deti. Dúfam, že podobné úspechy dosiahnem aj ako predseda žilinského samosprávneho kraja. Zoznam autorových rubrík:  NezaradenéSúkromné

Prémioví blogeri

Pavol Koprda

Pavol Koprda

9 článkov
Lucia Šicková

Lucia Šicková

4 články
Iveta Rall

Iveta Rall

86 článkov
Martina Hilbertová

Martina Hilbertová

49 článkov
Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
Juraj Karpiš

Juraj Karpiš

1 článok
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu